nieuws

Patiënt kritisch op gastvrijheid in grote ziekenhuizen

Mens & Gedrag

De kwaliteit van de ziekenhuiszorg neemt toe, vinden de meeste Nederlanders. Met de gastvrijheid zijn ze echter een stuk minder tevreden. 

Patiënt kritisch op gastvrijheid in grote ziekenhuizen

Dat blijkt uit een imago- en merkenonderzoek onder 6850 Nederlanders door bureau Beerda Brand Consultancy.

Impact op gastvrijheid

“Nieuwe ziekenhuizen zijn tegenwoordig een labyrint van talloze zorginstellingen”, zegt onderzoeker Hendrik Beerda. “Hoewel het efficiënt is om alle zorgdisciplines te bundelen, blijkt dat dit een belangrijke impact heeft op de gastvrijheid. Mensen voelen zich minder welkom. Ook in de informatievoorziening en het ziekenhuiseten heeft men weinig fiducie. Verder wordt de Nederlander steeds kritischer over de vriendelijkheid van het ziekenhuispersoneel.”

Westfriesgasthuis

Beerda ziet ook ziekenhuizen die wel goed bezig zijn op het gebied van gastvrijheid. Hij noemt onder meer het Westfriesgasthuis in Hoorn, waar patiënten gebruik kunnen maken van iPads en het menu is samengesteld door topkok Ron Blaauw.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de aanwezigheid van een kinderafdeling goed is voor het imago van een ziekenhuis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels