nieuws

‘Vraag medewerkers of ze fan zijn van je organisatie’

Mens & Gedrag

Om je als zorginstelling ook in de toekomst te profileren op het gebied van gastvrijheid, is het van groot belang om het personeel mee te krijgen in de veranderingen die nodig zijn. Hoe kun je dat aanpakken?

‘Vraag medewerkers of ze fan zijn van je organisatie’

Theo van Brussel, verkenner bij onderzoeksbureau Foodstep, heeft het in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg over de Fan Factor die zorginstellingen volgens hem zouden moeten hanteren in de communicatie met medewerkers. “Er worden veel medewerkerstevredenheidonderzoeken gehouden. Zonde van het geld. Tachtig procent van die onderzoeken levert een nietszeggende 7,2 op: tevredenheid is niet genoeg.

Fan

Van Brussel denkt aan andere vragen voor het personeel. “Vraag of mensen energie krijgen van hun werk, of ze hun instelling zouden aanbevelen. Mensen moeten echt betrokken zijn, fan zijn van je organisatie. En dat is wat je moet meten: de Fan Factor!”

Lees ook: ‘Hospitality moet geen horecatruc zijn

Vergiffenis

Volgens Van Brussel doen zorginstellingen er ook goed aan medewerkers meer uit te leggen en ze meer vrijheid te geven. “Medewerkers krijg je mee door meer aandacht te besteden aan het waarom van de dienstverlening en minder aan het hoe, aan het centraal stellen van de procedures. En door medewerkers te laten werken binnen de perken maar buiten de paden, in een cultuur waar niet alle wijsheid van boven komt en waarin medewerkers niet om toestemming hoeven te vragen maar om vergiffenis. Als de organisatie de juiste randvoorwaarden schept en het verschil maakt voor de medewerkers, maken de medewerkers het verschil voor de organisatie.”

Lees het hele interview met Theo van Brussel in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg, die aanstaande vrijdag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels