nieuws

Leidinggeven als een gastheer

Mens & Gedrag

“De sleutelpersoon in de zorg is niet de medewerker, maar de leidinggevende”, vertelt Alexander de Vries, managing partner bij Hostmanship Group op de Dag van de Gastvrijheid. “Hij of zij bepaalt hoe Sander en Sanne werken. Als hij een gastvrije organisatie wil, zal hij leiding moeten geven als een gastheer.”

Leidinggeven als een gastheer

“Dat betekent: hoe zorg je ervoor dat jouw mensen gastvrij willen, kunnen en zijn?”, vertelt De Vries in de sessie Lead as host. “De leidinggevende bepaalt namelijk de cultuur en of  je je prettig en welkom voelt. Maar hoe kun je dat gecontroleerd doen in een organisatie van 3000 mensen?”

Jezelf verwelkomen belangrijke voorwaarde voor de ander verwelkomen

Begin aan de binnenkant, luidt zijn credo. “Want wat je aan de buitenkant wil waarmaken, moet aan de binnenkant veranderen.” Dat zit ‘m in drie elementen, namelijk elkaar verwelkomen, gasten verwelkomen en jezelf verwelkomen. De Vries: “Binnen het spel ‘cultuur’ – waar wij veel aan sleutelen – zijn we vooral bezig met onszelf verwelkomen. Jezelf verwelkomen doe je bijvoorbeeld met vitaliteit en in de juiste rol of functie zitten. Dat dit goed zit, is een belangrijke voorwaarde om uiteindelijk elkaar en de gast te kunnen verwelkomen.”

Cultuur gaat ook om gedrag, gaat de managing partner verder. “Wij pleiten voor minder gedrag uit regels, maar vooral uit cultuur.” Daar zijn drie elementen bij nodig, namelijk mindset, skills en context; respectievelijk wat wil ik, wat kan ik en wat mag ik? “Bij die laatste komt de leidinggevende om de hoek kijken”, aldus De Vries. “Skills kun je oefenen, de juiste mindset heb je voor een groot deel zelf in de hand, maar het bedrijf en de leidinggevende zorgen voor de context.”

Hoe zou de ander het willen?

“Gastvrijheid begint met het realiseren dat de ander het uitgangspunt is”, concludeert De Vries. “Hier geldt altijd de vraag ‘hoe zou de ander het willen?'” Hij pakt ter illustratie de zeven eigenschappen van Stephen R. Covey erbij. Deze Amerikaanse schrijver schreef ‘The seven habits of highly effective people’. “Het gaat dan om dienen, verantwoordelijkheid nemen, kennis hebben, empathie, plezier hebben, dialoog en doelgerichtheid. Als je vanuit deze eigenschappen gedreven wordt, zit je waarschijnlijk goed. Dan lukt het je bijvoorbeeld om mensen bij een behandeling minder angstig te maken.”

Lees meer berichten over de Dag van de Gastvrijheid in het dossier 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels