nieuws

16 november: Dag van de Gastvrijheid over Quality Time!

Mens & Gedrag

Het is tijd voor kwaliteit in de zorg! Tijdens de Dag van de Gastvrijheid delen sprekers en partners kennis, inspiratie en oplossingen waarmee deelnemers het verschil voor de bewoner of patiënt kunnen maken. Dit jaar worden ook de Gastvrijheidszorg Awards – de erkenning voor kwaliteit van leven in de zorg – uitgereikt.

16 november: Dag van de Gastvrijheid over Quality Time!

De Dag van de Gastvrijheid 2017 belooft een aaneenschakeling van inspiratie, ontmoeting, kennisoverdracht, sfeer en winnaars op te leveren. It’s quality time! Een greep uit de sessies.

Uitreiking Gastvrijheidszorg Awards 2017

Het hoogtepunt van de dag; na de uitreiking van het eerste exemplaar van de Sterrengids en een toelichting van juryvoorzitter Jenneke van Veen, worden de winnaars van de Gastvrijheidszorg Awards 2017 in de categorieën Verpleging & Verzorging, Ziekenhuizen en GGZ bekend gemaakt en wordt de dag op spectaculaire wijze afgesloten.

Debat: Kwaliteit van leven in de zorg

Kwaliteit van leven in de zorg was het afgelopen jaar een veelbesproken thema. Tijdens de Dag van de Gastvrijheid gaan betrokkenen uit zorg, politiek en brancheverenigingen met elkaar en met deelnemers in discussie: hoe staat het ervoor, een jaar na het manifest Scherp op Ouderenzorg? Welke impact heeft het Kwaliteitskader? Welke uitdagingen en mogelijke oplossingen zijn er rond kwaliteit van leven in de zorg?

Luc van Bussel: Hartverwarmende zorg in een digitale samenleving

Wilt u een gastgever van geluk zijn voor uw bewoners en patiënten? Mensen verwennen op een wijze die blijvende indruk maakt, kan alleen als services uitzonderlijk goed zijn, stelt Luc van Bussel, CEO van Regardz. Tijdens de Dag van de Gastvrijheid neemt hij deelnemers mee in de 7 stappen naar hartverwarmende gastvrijheid: het vermogen om mensen met open armen te ontvangen, hartverwarmend te zijn, oprechte aandacht te schenken, van een probleem een extra service te maken, verwachtingen te overtreffen, harten te verwarmen en een vanzelfsprekend vervolg te bereiken.

Jaap Bressers: Mensgerichte zorg

De patiënt of bewoner centraal stellen? Iedereen zegt het, maar is dit ook realiteit in jouw ziekenhuis of zorginstelling, en bij jou als zorgprofessional? Door de mens achter de patiënt of bewoner te zien en je in diegene te verplaatsen, kan hij of zij écht centraal staan. Met alle veranderingen in de zorg is dat evenwel lastig. Hoe kun je je werk met je hart blijven doen, zonder te verdrinken in regels en rapporten? Jaap Bressers, spreker en auteur, vertelt op inspirerende wijze hoezeer je van waarde bent en kunt zijn voor anderen en voor de kwaliteit van leven in de zorg.

Tamara de Weijer: Het effect van voeding op gezondheid

Een sneller herstel, meer welbevinden, kortere ligduur, een preventieve werking of minder medicijnen, de claims over het effect van goede voeding in de zorg liegen er niet om. Als ze waar zijn en de kosten van de zorg daarmee zouden dalen, is het belang van voeding evident en zou daarin geïnvesteerd moeten worden. Maar wat zijn de huidige inzichten en opgedane ervaringen over de effecten van voeding op gezondheid? Tamara de Weijer, huisarts, beantwoordt alle vragen omtrent het effect van voeding op gezondheid.

Koen van der Linden & Jeroen Mulder: Minder verspilling, meer regionaal

Het Slingeland ziekenhuis heeft door middel van LEAN de voedselderving sterk weten terug te dringen. Door deze besparing is het mogelijk om meer regionale producten in te kopen voor de gekoppelde keuken. De ambitie is om zelfs 75 procent regionaal te betrekken. Deze ontwikkeling sluit aan bij de doelstelling van de directie: het beste regionale ziekenhuis van Nederland worden. Koen van der Linden, manager Gastenservices en Jeroen Mulder, teamleider eten & drinken Slingeland ziekenhuis, lichten hun werkwijze toe.

Gabriëlle Verbeek: Tijd voor gastvrijheid

Er moet steeds meer in steeds minder tijd. Maar je gasten en cliënten merken het meteen, als je hen geen persoonlijke aandacht kan geven. Mensen voelen het, ook als ze dement zijn. Tijdsdruk komt vaak van buitenaf. Toch heb je invloed op hoe jij met je tijd omgaat. In deze sessie bespreekt zorgvernieuwer en onderzoeker bij Artemea, Gabriëlla Verbeek, tijdstress. Je ontdekt je eigen tijdstijl en verken je die van je collega’s en je klanten. We delen tips om rust te bewaren in de tijd. Na afloop krijg je een ‘tijdsdrukmeter’ mee.

Freke Evers: Cliënten en professionals in actie voor kwaliteit van zorg

LOC heeft een nieuwe medezeggenschapsmethode ontwikkeld: ‘Cliënt-actieonderzoek’: actieonderzoek door cliënten en professionals. Hierbij slaan cliënten en professionals de handen ineen om samen te werken aan de kwaliteit van hulpverlening. Op basis van de uitkomsten wordt bepaald welke (beleids)acties nodig zijn om de zorg beter te laten aansluiten bij de behoeften van cliënten. In deze sessie geeft Freke Evers, cliëntenraadondersteuner bij Moviera en adviseur LOC zeggenschap in zorg, mogelijke redenen om hiermee aan de slag te gaan.

> Kijk voor het volledige programma, meer informatie of om in te schrijven op de website van de Dag van de Gastvrijheid

Reageer op dit artikel