artikel

‘Schone was net zo belangrijk als schone kamer’

Services

Zorginstellingen bekijken textielverzorging te eenzijdig, blijkt uit de eerste Nationale Textielverzorgingsbenchmark in de zorg. Zorginstellingen gaan bijvoorbeeld voorbij aan de waarde die schone was voor cliënten heeft.

‘Schone was net zo belangrijk als schone kamer’

Voor veel cliënten is schone was net zo belangrijk of belangrijker dan een schone kamer, persoonlijke hygiëne, eten of dagbesteding. De kwaliteit van schone was heeft namelijk effect op hun gevoel van eigenwaarde. 61 procent van de instellingen meent dat de textielverzorging voldoet aan de wensen van de cliënten. Bij sommige instellingen is de was ook een dagactiviteit voor cliënten.

Zorginstellingen kunnen cliëntgerichtheid verbeteren

Het onderzoek is uitgevoerd door ProSpex in opdracht van Miele Professional. Het onderzoek moet inzicht bieden wat de beslissers bij zorginstellingen bezighoudt, welke behoeften en aspiraties te hebben, op welke aspecten ze aansturen en hoe ze hun organisatie op kiest houden. In augustus en september 2016 deden 428 managers en medewerkers bij instellingen voor langdurige zorg mee.

Op de Meervoudig Schoon Index blijkt er voor alle zorginstellingen ruimte voor verbetering van cliëntgerichtheid, procesgerichtheid, duurzaamheid, hospitality, hygiëne en transparantie.

40 procent besteedt de was volledig uit

De operationele verantwoordelijkheid ligt het vaakst bij de medewerkers op de locatie of in woongroepen. Facilitair managers en locatiemanagers beslissen over de textielverzorging.

Ruim 40 procent van de deelnemende instellingen besteedt alles uit aan een externe wasserij, terwijl een even groot percentage alles zelf doet. Daarnaast kiest bijna 20 procent voor een combinatie van interne en externe textielverzorging. Bij instellingen die het wassen (gedeeltelijk) uitbesteden vindt een kwart dat men hierover andere beslissingen had moeten nemen, terwijl dit percentage bij instellingen die zelf wassen maar 9 procent is.

Geen idee hoe kosten zich ontwikkelen

Bijna 40 procent van de instellingen kan niet voorspellen hoe de kosten zich zullen ontwikkelen. Bovendien heeft ruim 20 procent geen idee wat wordt doorberekend aan cliënten. Verder lopen de schattingen van de waskosten per cliënt en de manier waarop ze worden doorberekend sterk uiteen.

> Lees ook Textiel reinigen, zelf doen of uitbesteden?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels