artikel

Drieluik patiënten- en cliëntenportalen: GGZ WNB

Services

“In het portaal worden cliënt en zorgverlener ook buiten de reguliere behandelcontacten om met elkaar verbonden. Zo wordt de cliënt meer betrokken bij en krijgt meer regie over zijn behandeling”, vertellen de collega’s Wendy Nijman, applicatiebeheerder Cliëntenportaal, en Jorien Baars, communicatieadviseur bij GGZ Westelijk Noord-Brabant (GGZ WNB).

Drieluik patiënten- en cliëntenportalen: GGZ WNB

Vanaf 1 januari 2018 is het verplicht dat iedere cliënt of patiënt de mogelijkheid heeft om het eigen medische dossier digitaal in te zien. Daarom starten veel zorgorganisaties met een cliënten- of patiëntenportaal die deze mogelijkheid biedt. Gastvrije Zorg bekijkt in deze driedelige serie hoe een GGZ-instelling, woonzorgcentrum en ziekenhuis hun portaal inrichtten. In dit artikel is GGZ WNB aan het woord. Hun portaal ging eind juni live.

hoofdscherm

Wat houdt MijnGGZWNB in?

Nijman en Baars: “Cliënten loggen in via een tweeweg authenticatie. De cliënt komt op een startpagina waar middels een tegelstructuur verschillende onderwerpen aangeboden worden. Dit is strak en overzichtelijk vormgegeven. Er zijn verschillende tegels zoals agenda, dossier met signaleringsplan, eHealth, participatie, postbus, vragenlijst, profiel, zorgverleners en drie algemene informatietegels. Per januari 2018 moet iedere instelling het EPD/ECD voor de cliënt inzichtelijk maken. Wij kiezen er voor dit gefaseerd te doen, omdat de informatie voor sommige cliënten confronterend kan zijn. Door het dossier geleidelijk inzichtelijk te maken, kunnen we cliënten en medewerkers hierbij begeleiden.”

eHealth

eHealth2

Wat heeft de cliënt aan het portaal?

“De cliënt heeft 24/7 toegang tot het portaal. Hij kan op elk gewenst moment zelf aan de slag met een eHealth behandeling. Ook het samen keuzes maken (shared decision making) wordt door GGZWNB gestimuleerd. Dat betekent ook dat zowel de behandelaar als de cliënt van dezelfde informatie moeten zijn voorzien, zowel vanuit het dossier als algemene informatie. Het portaal voorziet de cliënt hierin.”

Wat heeft GGZ WNB eraan?

“Kort gezegd wordt de behandeling efficiënter en effectiever. Doordat de cliënt thuis met eHealth aan de slag gaat, komt hij beter voorbereid bij het behandelgesprek. Daarbij ondersteunt het onze herstelgerichte visie waarbij we ons richten op de mogelijkheden van de cliënt. Tevens voldoen wij op deze manier in 2018 aan de regels van de overheid. Eigenlijk is het portaal een middel om een zo optimaal mogelijke zorg te leveren. De rol van de cliënt is hier prominent aanwezig, en dat zie je terug in het portaal. Het portaal zal nooit de communicatie of een behandeling vervangen, maar ondersteunt de behandeling om kwaliteit en efficiency te bevorderen.”

En de zorgverlener?

“In eerste instantie waren sommige zorgverleners sceptisch. Zij hadden bedenkingen bij het idee dat de cliënt toegang had tot alle informatie. Inzicht van een cliënt in het dossier, over een (voor hem) moeilijke periode, kan confronterend zijn en discussie opleveren. Zorgverleners voelden zich gecontroleerd. We hebben er daarom voor gekozen het dossier langzaam te ontsluiten, zodat we zowel de cliënt als hulpverlener kunnen begeleiden in het omgaan met deze informatie. Na de livegang kregen we de eerste positieve reacties van hulpverleners over het portaal. Zij vertelden dat cliënten beter voorbereid naar hun behandelgesprek komen en dat ze tijdig wijzigingen in afspraken aangeven.”

afspraken

Waar liep de organisatie tegenaan tijdens de implementatie?

“Veel systemen – zoals het EPD/ECD – zijn niet gebouwd om informatie naar buiten te brengen. We moesten achter de schermen veel technische oplossingen bedenken om informatie vanuit verschillende applicaties als een mooi geheel te kunnen tonen. Daarnaast was het een hele uitdaging om de privacy gevoelige informatie middels het cliëntenportaal veilig aan de cliënt aan te kunnen bieden. Wij blijven kritisch kijken naar het portaal. Elke uitbreiding moet de verbinding tussen cliënt en zorgverlener ondersteunen en een toegevoegde waarde hebben voor de cliënt.

Foto’s: GGZ WNB

> Lees ook de ervaringen van Jeroen Bosch Ziekenhuis en Woonzorgcentra Haaglanden
> Lees alle ins & outs over een cliënten en patiëntenportaal in Gastvrije Zorg 8 2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels