artikel

Bidfood en AH focussen op meerwaarde voor de zorg

Services

Samen. Met elkaar. De zorginstelling, cliënten, leveranciers en producenten. Samen naar betere zorg. Het is de visie van Bidfood, die extra kracht krijgt dankzij de recent aangekondigde samenwerking met Albert Heijn. Hierbij richt Bidfood zich op het grootverbruik en de professionele keuken, Albert Heijn op de woongroepen en de kleinere verpakkingen.

Bidfood en AH focussen op meerwaarde voor de zorg

Een nieuwe naam, een nieuwe visie. Bidfood wil de zorg beter maken door samen te werken. Het geeft deze visie handen en voeten middels een zestal thema’s, waaronder Samenrenderen door waste terug te dringen, Sameninspireren en Samenleren met maar liefst negen e-learningmodules.

“Vanuit maatwerk kijken wij waar de behoefte ligt bij klanten. Elke klant is net anders en daardoor uniek. Ons team bestaat uit zowel accountmanagers als culinairadviseurs en projectondersteuners die samen zorgen dat we richting onze klanten een gedegen advies geven dat vertaald is naar hun organisatie. Dit is het uitgangspunt bij elke sessie die we met de klant doen”, legt Weike Donkers, manager Zorg & Ziekenhuizen bij Bidfood, uit.

Zij stelt dat vanuit die gedacht ook de samenwerking met Albert Heijn is ontstaan. “Het is een voorbeeld van samenwerken met een partner met als doel om de zorg beter te maken.”


‘Wij zochten een vooruitstrevende partner die niet onbekend is met de zorg en die landelijke dekking heeft’


Een zorgorganisatie kan voortaan met Bidfood en AH gezamenlijk een contract afsluiten. Bidfood neemt daarbij de levering aan de professionele keukens en restaurants voor haar rekening en AH de kleinschalige woongroepen. De verdeling is logisch in de ogen van Donkers. “Met de fijnmazige distributie van AH worden de kleinere bestellingen geleverd, terwijl Bidfood juist sterk is in grootverpakkingen en bulkleveringen. Elke partij heeft zijn specialiteiten. AH is goed in retail, Bidfood in grootverbruik.”

Kracht van het totaalaanbod

Maar de samenwerking is niet alleen voortgekomen vanuit logistiek oogpunt, de kracht zit ‘m volgens Donkers ook vooral in het totaalaanbod van beide partijen. “Naast de leveringen brengt Bidfood kennis en kunde in op het gebied van eten en drinken in de zorg. Bij Albert Heijn zit de grote kracht in de retailprijzen, de herkenbaarheid van de producten voor de bestellers en bewoners. Zo krijgen onze klanten het beste van beide werelden.”

Donkers vervolgt: “Wij zochten een vooruitstrevende partner die niet onbekend is met de zorg en die landelijke dekking heeft. Dat gaat allemaal op voor Albert Heijn. Daarbij hebben ze ook nog een grote naamsbekendheid.” Want hoe werkt het? “De medewerkers van de kleinschalige woongroepen plaatsen gewoon via ah.nl de bestellingen. Met alle gebruiksgemak, alle Bonusacties, het kernassortiment van meer dan 30.000 artikelen, het zakelijke assortiment, het specifieke segment koelverse maaltijden en de assortimenten van de dochterwinkels Etos en Gall & Gall. En met de prijzen die je ook in de AH-winkels vindt. Het is allemaal heel vertrouwd”, lacht Donkers.

Maar voor medewerkers zijn er meer voordelen. Donkers: “Er wordt steeds meer gewerkt met zelfsturende teams die beschikken over een bepaald budget. Deze teams profiteren nu volop van de transparantie en, last but not least, van de retailprijzen van Albert Heijn.”

Slimme magneet, de Hiku

Bidfood kan dankzij de samenwerking met AH ook profiteren van de nieuwste dienstverlening en innovaties die AH momenteel test. Zo heeft de retailer onlangs nog een mobiel bezorgpunt geopend bij GGZ Eindhoven waar cliënten hun boodschappen kunnen laten bezorgen. “De samenwerking met AH maakt het hele bestelproces eenvoudiger, inzichtelijker en nog efficiënter”, weet Donkers.

Die efficiency wordt volgens haar ook bevorderd doordat het factureren van de bestellingen direct via AH verloopt. “En als de klant dit wenst, zetten we zijn AH- en Bidfoodbestelling op één totaalafrekening. Immers, Samen naar betere zorg. In de breedste zin van het woord. Als Bidfood zijn wij er namelijk van overtuigd dat wij een sterke en innovatieve partner zijn voor grootschalige, professionele keukens en horeca in de zorg. Maar onze overtuiging is ook dat zorginstellingen voor het kleinschalige gebruik het beste af zijn met een ervaren retailer zoals AH.”


Nico Groot, Regiomanager bij Zonnehuisgroep Amstelland:
‘We laten ons graag bijstaan door Bidfood’

Zonnehuisgroep Amstelland is één van de eerste instellingen die gebruikt maakt van de gezamenlijke diensten van Bidfood en Albert Heijn. Regiomanager Nico Groot van Zonnehuisgroep Amstelland is enthousiast.

“Zonnehuisgroep Amstelland werkte al samen met Bidfood”, vertelt Nico. “Toen het contract afliep, hebben we een nieuwe aanbesteding gedaan. Niet uit onvrede, maar puur ter oriëntatie. Uiteindelijk viel de keuze toch weer op Bidfood. Daar waren een aantal redenen voor, zoals de breedte van het assortiment, de gunstige prijsstelling én de samenwerking met AH voor kleinschalig.” Naast de zestig appartementen beschikt De Luwte namelijk nog over acht kleinschalige woningen. In elke woning leven acht ouderen met dementie. Hun slaapvertrekken liggen rond een huiskamer met keuken. Medewerkers bereiden hier de maaltijden, die zoveel mogelijk met elkaar genuttigd worden. “Elke woning bestelt zijn eigen boodschappen”, vertelt Nico. “Dat doen de medewerkers, die daarvoor een apart budget tot hun beschikking hebben.”

Blauwe kratten

De kleinschalige boodschappen voor de acht woningen worden bezorgd in blauwe AH-kratten. Bidfood levert tevens het grootschalige assortiment voor de centrale keuken.

Het voordeel voor de zorginstelling is zowel een naar wens in te vullen logistiek als passend assortiment. Er is nóg een reden waarom Nico blij is met Bidfood als partner. “Bidfood is ook heel erg actief in de restauratieve markt”, vertelt hij. “Er is daar veel kennis over de horeca. Je ziet dat die hele horecabeleving in de zorg steeds belangrijker wordt. De gasten zijn terecht kritisch op de sfeer, gastvrijheid en het aanbod. Maar de horeca is een vak apart, net als de zorg. Wat dat betreft laten we ons graag bijstaan door Bidfood.”


> Lees ook Bidfood en Albert Heijn gaan samenwerking aan voor de zorg

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels