nieuws

Verleiden met groente en fruit

Services

Het lukt lang niet iedereen altijd om voldoende groente en fruit binnen te krijgen. Daarom zijn er talloze nieuwe manieren gevonden om de eindgebruiker te verleiden. ‘We willen de vitaliteit stimuleren.’

Verleiden met groente en fruit

Door Mathijs van der Pol

Twee ons groente, twee stuks fruit. Dat is het mantra dat het Voedingscentrum sinds jaar en dag over ons Nederlanders uitstort. De reden voor de doorlopende bewustwordingscampagne is voor de hand liggend: wie zich aan deze hoeveelheden houdt, loopt een veel kleinere kans op tal van chronische ziektes.

Toch lukt het vier op de tien Nederlanders niet om zich aan deze stelregel te houden. Het zou bij elkaar opgeteld wel eens de oorzaak kunnen zijn van meer dan tienduizend sterfgevallen en tegen de twintigduizend hartinfarcten extra per jaar. Twee procent eet zelfs nooit een gram groente of zelfs maar een stukje fruit. Gemiddeld wordt van beide componenten slechts honderd gram per stuk geconsumeerd.

HAP-SLIK-WEG Henrieke Dolmans is Brand Manager van Knorr Vie bij Unilever. Omdat ‘vitaliteit’ tot een van de kernwaarden van het concern is gebombardeerd, bracht Unilever in 2005 Knorr Vie op de markt. Het is tot nu toe een daverend succes, weet Dolmans. ‘Het was natuurlijk best een kunststukje om de groente en fruit in een shot te krijgen. Aan de lancering ging twee jaar intensieve research vooraf. Een van de uitgangspunten was dat we geen kunstmatige toevoegingen wilden gebruiken. Knorr Vie moest puur natuur zijn. We willen de vitaliteit stimuleren.’ Volgens Dolmans is dat prima gelukt: ‘We hebben diverse prijzen gewonnen met deze innovatie.’ Het geheim achter het succes van Knorr Vie is volgens Dolmans dat de flesjes de gebruiker ook veel werk uit handen nemen. ‘Pellen en schoonmaken, of snijden en koken vormt voor veel mensen een barrière. Een shot die je zo hap-slik-weg naar binnen werkt, levert heel veel gemak op.’ Een flesje is goed voor vijftig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit die de Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) voorschrijft, zegt Dolmans. De flesjes van 200 ml met mixen van bijvoorbeeld appel, wortel en banaan moeten volgens haar echter niet gezien worden als vervanging voor een verse portie groente en fruit: ‘Het is eerder een aanvulling op je dagelijkse eetpatroon. Met Knorr Vie ben je al voor de helft op weg.’ Opvallend neveneffect is dat het gebruik van de flesjes ook het bewustzijn activeert. Zo blijken Knorr Vie gebruikers maar liefst 35 procent meer verse groente en fruit te gaan eten. Volgens Dolmans komt dat door de heldere presentatie van het product: ‘Vergeleken met een vitaminepil is dit toch veel meer ‘what you see is what you get’. De substantie is duidelijk herkenbaar. Je ziet de vruchten en groente zitten.’ Komende tijd komt Knorr Vie ook met seizoensvarianten. Zo zal er in een zomer een variant met kokos komen, in de winter opgevolgd door Knorr Vie met kweepeer.

BIOLOGISCH IN OPMARS Het internationaal opererende Oerlemans levert vriesverse groente, fruit en aardappelen. Vorig jaar werd het bedrijf nog een maatje groter dankzij de overname door VION, een gigantisch foodconcern (omzet € 7,4 miljard) dat vooral sterk in vlees is. Directeur Pieter Kruithof is erg gelukkig met de synergie tussen groente en vlees: ‘Het is een goeie stap geweest voor de oud eigenaren van Oerlemans en VION. We kunnen ons nu veel breder in de markt presenteren. VION en Oerlemans bedienden van oudsher vaak dezelfde klanten. Nu we samen zijn gegaan kunnen we meer service bieden, zoals bijvoorbeeld via gezamenlijke presentaties in de keukens. Ons assortiment is breder waardoor we nog beter het werk in de instellingskeuken kunnen ontlasten en ondersteunen.’ Wat Kruithof opvalt, is dat biologisch geproduceerde groenten in opkomst zijn. ‘Ik heb de indruk dat de vraag naar biologische groenten toeneemt. Het past ook prima in de trend naar meer aandacht voor gezondheid.’ De groenten die Oerlemans levert worden op de locatie zelf ingevroren. Volgens Kruithof heeft dit een zeer positief effect op de kwaliteit. Niettemin gaat diepvriesgroente nog steeds gebukt onder een niet zo positief imago. Dat is onterecht, stelt Kruithof: ‘Juist omdat we de groente direct verwerken, blijven alle gezonde vitamines en mineralen behouden. Binnen vier uur is de groente geoogst en ingevroren. Daar kunnen sperzieboontjes uit Kenia, die er soms wel een week over doen om hier te komen, niet tegenop.’ De echte trend die Kruithof waarneemt zijn de portieverpakkingen. Oerlemans levert ze naast de bulk van vier of twee keer tweeënhalve kilo. De portieverpakking is handig en flexibel, vindt Kruithof. ‘Onze producten blijven lang houdbaar in de vriescel. Door porties in te kopen kan de keuken makkelijker inspelen op de vraag van de dag. Ook is het praktisch in het proces van ontkoppeld koken. En aangezien arbeid duur is, willen we hier graag op inspelen. Daarom snijden en blancheren we groente ook van tevoren. De groente kan dan direct geconsumeerd worden. Gemak staat voorop.’

FRUIT ALS SAPJE Hanneke Mulder is marketing manager bij Fruity King. Deze Barendrechtse sapperser is zeer groot in de retail en out-of-home markt maar levert ook aan catering en instellingen. Fruity King (met als slogan: Enjoy life with nature’s best fruit!) heeft net een compleet nieuwe lijn geïntroduceerd. The fruit lab is een serie van zeven verse smaken bestaande uit vijf sappen en twee smoothies. Mulder zegt dat de lancering goed is verlopen: ‘Uit onderzoek blijkt dat het herhalingsgebruik hoog is. Wie een van de drankjes van the fruit lab eenmaal heeft geprobeerd, komt terug.’ Het is een premiummerk en speelt volgens Mulder in op vers en puur. Wat het onderscheidt is dat de vrucht de hoofdrol speelt, aldus Mulder: ‘De smaken bestrijken een breed gamma van zuur, zoet en bitter. De stijlvolle fles, die verwijst naar het ‘lab’ is een extra trigger voor de catering. Mensen pakken ‘m eerder mee.’ Een ander aspect aan the fruit lab is de duidelijke keuze voor een vrucht waarbij ook wordt vermeld waar deze vandaan komt of welk ras het is. Hiermee wil Fruity King het bewustzijn van de consument vergroten, zegt Mulder: ‘We zien het aan het succes van de Zeeuwse zwarte bes. Dat is een fris-zure variant die veel waardering krijgt. Maar we hebben ook een framboos-cranberry variant die heel lekker is en ook nog goed voor de blaas en de urinewegen.’ De hardlopers zijn volgens Mulder aardbei, sinas en kiwi. Maar ook de smoothies groeien momenteel hard. ‘Maar liefst 25 procent.’ De nieuwe sappen van the fruit lab zijn op meerdere manier geschikt voor het instellingenkanaal, stelt Mulder. De verpakking van 250 ml en de houdbaarheid van acht dagen dragen daar aan bij. Mulder: ‘Je kunt je voorstellen dat de sappen verkocht worden via de counter of de winkel in een instelling. Ze zijn interessant voor zowel bewoners, medewerkers als bezoekers. Bovendien sluit the fruit lab helemaal aan op de huidige gezondheidstrend.’

STOOM Bij Bonduelle worden de Minute diepvriesgroenten met stoom bereid, zodat alle voedingswaarden optimaal behouden blijven. Het grootste deel van het diepvriesassortiment wordt nu op deze manier verwerkt. Een grote stap voorwaarts, zegt Marieke Appel van Bonduelle. ‘Stomen is een stuk beter dan koken of blancheren omdat door deze bereidingswijze alle belangrijke stoffen behouden blijven. Dat is overigens ook een bekend gegeven in de keukens van onze klanten. Langdurige blootstelling aan warmte en veel vocht, zoals bij het traditioneel blancheren, heeft een afbreukeffect op vitamines en de overige voedingswaarden. Bij onze hogedruk stoomprocédé en razendsnelle vriesprocedure worden de factoren vocht en de tijdsduur dat de groente aan warmte worden blootgesteld geminimaliseerd.’ Appel zegt dat de verhouding vers en diepvries in de instellingsmarkt ongeveer 50:50 is. Waarbij zowel kant-en-klare diepvriesgroenten (reeds perfecte garing en voorzien van kruiden) als kant-en-klare koelversgroenten in de lift zitten. Vooral in verse groenten is een toename in de vraag naar biologisch, aldus Appel. Appel: ‘Constante kwaliteit is heel belangrijk. Door de schommelingen in de markt kan dat met puur biologische groente nog niet altijd gegarandeerd worden.’ Ze voegt daar aan toe dat Bonduelle in de huidige manier van verwerking ‘al heel dicht tegen biologisch produceren aanzit’. Appel: ‘Als uitbreiding op de succesvolle Koninginnemelange hebben we onlangs ook twee nieuwe groentemixen gelanceerd. In de Prinsessenmelange zitten romanobonen, broccoli en gele wortelen. Gele wortel zit ook in de Golden Duo. Appel: ‘Een trendy variant op de bekende oranje wortel. De Prinsessenmelange en de Golden Duo zijn beide bereid volgens het gepatenteerde Minute proces. Dat betekent extra gemak omdat de groenten niet meer gekookt hoeven te worden.’ En daar draait ‘t uiteindelijk om: ‘We werken met culinaire adviseurs die de taal van de keuken spreken. Zij bewaken smaak en gezondheid maar willen ook inspireren met nieuwe ideeën. Daarnaast werken we ook heel hard aan de convenience graad. Die willen op een nog hoger niveau tillen zonder te tornen aan de kwaliteit.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels