nieuws

Bij SVRZ De Vurssche ondersteunt vaatwasser dagritme

Services

Zorgcentrum SVRZ De Vurssche in Axel is van langzame, storingsgevoelige huishoudafwasautomaten overgestapt op snelle en bedrijfszekere professionele afwasautomaten. Een facilitaire upgrade met een onverwacht groot positief effect op de kwaliteit van de zorg op de woongroepen. “Een vaatwasser die de hele dag staat te draaien verstoort het dagritme.”

Bij SVRZ De Vurssche ondersteunt vaatwasser dagritme

Een afwasautomaat is een afwasautomaat, zou je denken. Dat dachten ze in ieder geval bij zorgcentrum SVRZ De Vurssche in het Zeeuwse Axel toen voor acht woongroepen vaatwassers moesten worden  uitgekozen. De huiselijke omgeving is van groot belang voor de cliënten, dus wilden ze ook op het gebied van keukenapparatuur de thuissituatie zoveel mogelijk benaderen. Vanuit die gedachte viel de keus op huishoudelijke afwasautomaten. Achteraf gezien een verkeerde inschatting.
“We hebben de vaatwassers intussen allemaal vervangen”, zegt Vivianne Coppejans, hoofd facilitaire dienst van De Vurssche, onderdeel van de in heel Zeeland actieve zorgorganisatie SVRZ. De Vurssche doet nu de vaat met verswater afwasautomaten van Miele Professional. “We zijn erachter gekomen dat in onze situatie huishoudkwaliteit afwasmachines niet voldoen. Al na een paar jaar intensief gebruik liepen we regelmatig tegen storingen op. Dat gaf flink wat overlast, zoals gesleep met vuile vaat naar een machine op een van de andere woongroepen.”

Remko Verspui, de adviseur was- en afwastechniek van Miele Professional die de overstap van SVRZ De Vurssche naar professionele afwasautomaten heeft begeleid, komt het vaker tegen dat zorginstellingen zich verkijken op de belasting van de afwasautomaat in kleinschalige woonvoorzieningen. “Thuis draait een machine vaak één keer per dag. Op woongroepen is dat toch echt anders. Dat betekent dat je een afwasautomaat nodig hebt met een groter vermogen. In combinatie met  koud- en/of warmwateraansluitingen zijn  met onze professionele afwasautomaten procestijden mogelijk van 6 tot uiterlijk 25 minuten. Bovendien zijn de automaten constructief bestand tegen intensief gebruik, waardoor je minder snel met storingen te maken krijgt en over een langere periode kunt afschrijven.”

Structuur bieden
SVRZ maakt veel werk van kleinschaligheid. Vanuit een cliëntgerichte visie doet de zorgorganisatie er alles aan de dienstverlening in de volle breedte zo in te richten dat cliënten zo lang mogelijk in de eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven. En mocht het echt niet langer gaan, dan blijven ook in de zorgcentra van SVRZ huiselijkheid en menselijke maat de sleutelwoorden.
Dat geldt ook voor de ouderenzorglocatie De Vurssche, dat ruim 130 ouderen, van wie de meesten zijn aangewezen op verpleeghulp, een thuis biedt. De cliënten wonen in groepen. Nu nog vrij groot, tussen de 12 en 15 bewoners, maar aan plannen voor een verbouwing die kleinere groepen mogelijk moet maken wordt volop gewerkt.
In De Vurssche ligt de nadruk op inspelen op persoonlijke wensen, het creëren van huiselijkheid en een vertrouwde omgeving.  “We bieden handvatten om weer structuur in het vaak verwarrende leven van onze cliënten te krijgen”, zegt  Coppejans.

Dagritme
Een afwasautomaat lijkt op het eerste gezicht een puur facilitair iets. Maar volgens Coppejans is het ook een radertje in het totale zorgconcept. “Een huishoudafwasautomaat die er uren over doet om het programma af te werken, is niet bevorderlijk voor de rust op de groepen. Want het betekent dat de machines, die bij ons in de open keukens van de huiskamers staan, een groot deel van de dag draaien en geluid produceren. Dat verstoort het dagritme. Terwijl de bewoners al aan de koffie zitten, is de machine nog met de vaat van het ontbijt bezig. Het komt erop neer dat de verzorging de machine op ongelegen momenten moet uit- en inruimen. Dat is vervelend voor de verzorging, maar ook voor de bewoners, die ook wel eens even rustig de krant willen lezen.”

Een vaatwasser moet het dagritme niet dicteren, maar ondersteunen, vindt Coppejans. “Bij ons komen de maaltijden uit een centrale keuken. We hanteren het cliëntvriendelijke wheels-on-meals-systeem, waarbij de bewoners veel keuzemogelijkheden hebben. De groepen zijn nog te groot om zelf te koken. We hadden ervoor kunnen kiezen ook centraal af te wassen. Maar vanwege de huiselijkheid hebben we  gekozen voor eigen servies op de woongroepen. We kunnen zelf tafeldekken, wat ook weer bijdraagt aan het thuisgevoel.”

Proef
Toen Miele Professional hoorde van de problemen die SVRZ De Vurssche had met de huishoudvaatwassers, zijn als proef twee verswater afwasautomaten geïnstalleerd. Coppejans: “Eigenlijk was de enige aanpassing het aanleggen van een krachtstroomaansluiting. De afmetingen zijn gelijk aan die van een huishoudmachine, zodat de nieuwe automaten probleemloos in het keukenblok pasten. Het beviel ons zo goed dat we  alle huishoudmachines de deur uit hebben gedaan en voor alle woongroepen overgestapt zijn op de automaten van Miele Professional. Daarnaast hebben we meteen een professionele afwasautomaat met tanksysteem voor het glaswerk in het restaurant laten plaatsen, die overigens ook erg goed bevalt.”

Een voordeel  vindt Coppejans dat de nieuwe automaten op de woongroepen aangesloten zijn op een systeem voor automatische zeepdosering. Geen gedoe meer met blokjes die blijven plakken of verkeerde wasmiddeldosering. “Het draagt bij aan de veiligheid van het personeel en we vinden het ook belangrijk dat het servies de best mogelijke behandeling krijgt. Niet alleen is servies een behoorlijke kostenpost, maar we willen de bewoners ook graag van een net bord laten eten.”
Ook uit mvo-oogpunt is De Vurssche blij met de overstap. De afwasautomaten zijn aangesloten op de ringleiding voor warmwater. Het warme water dat in die leiding door het hele gebouw wordt gepompt is op temperatuur gebracht door een gasgestookte installatie. Vergeleken met opwarming door elektriciteit is dat minder belastend voor het milieu.

Mooi vak
Hoewel Coppejans ervan overtuigd is dat ze ondanks de hogere investeringskosten van de Miele automaten er uiteindelijk goedkoper mee uit is, vindt ze dat niet van doorslaggevend belang. “Ik heb vroeger zelf aan het bed gestaan. Ik weet wat een geweldig mooi vak de verzorging is. Maar door de bezuinigingen staat het werk zo onder druk dat we moeten zorgen dat de randvoorwaarden optimaal zijn. Een verzorgende moet zo min mogelijk energie hoeven stoppen in de behandeling van de vaat, des te meer tijd blijft erover voor de cliënt. En de bewoner is vooral gebaat bij rust en structuur. Een vaatwasser die de hele dag staat te draaien draagt daaraan beslist niet bij. Ik verwacht van een leverancier dat ze over dat soort zaken meedenkt en oplossingen aandraagt.  Miele Professional heeft dat gedaan en ik ben opgetogen over het resultaat.”

Dit artikel is eerder verschenen in het tijdschrift Gastvrije Zorg

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels