nieuws

Inspelen op vraag naar literpakken

Services

Met de toename van kleinschalige woonvormen verschuift de vraag op de dessertmarkt van monoverpakkingen naar literpakken die je zo op tafel kunt zetten of in schaaltjes kunt gieten. Leveranciers van toetjes spelen met hun assortiment in op deze ontwikkeling of werken aan concepten die aansluiten bij de trend. Tijdens de kerstdagen staat er vaak iets anders op tafel dan het literpak en wel een mooi opgemaakt toetje.

Inspelen op vraag naar literpakken

In het dessertassortiment van Friesland-Campina zijn vanillevla en chocoladevla de absolute hardlopers. “Wij luisteren heel
goed naar de klant en hebben onderzoek gedaan naar de smaken die onder de eindconsumenten het populairst zijn. Daaruit blijkt dat vanillevla en chocoladevla samen goed zijn voor tachtig procent”, vertelt Herman Polderman, Channel Marketeer Trade & Institutions.

Hij herkent de trend dat instellingen steeds vaker vragen om literpakken in plaats van monoverpakkingen. “Wij zien dat er steeds meer in huiselijke sfeer met zijn allen aan tafel wordt gegeten en dat de vraag naar literpakken toeneemt. Daarin hebben wij een brede keuze van producten die direct inzetbaar zijn in de instelling. Wij vinden het een vorm van gastvrijheid dat mensen de producten die ze thuis altijd aten ook
in een instelling kunnen krijgen. Hiermee creëer je een gevoel van vertrouwdheid.”

Voor elk jaargetijde introduceert Friesland-Campina een nieuwe vla. In het najaar was dat de herfstvla met stoofpeertjes en binnenkort een wintervla met bitterkoekjes. De zuivelonderneming ziet er daarbij goed op toe dat de producten gemakkelijk te gebruiken zijn. “Daaronder verstaan wij
een stevige verpakking die gemakkelijk te openen is en een product dat lekker van smaak is, van goede kwaliteit en voldoende lang houdbaar”, legt Polderman uit. “Er wordt hier veel geïnvesteerd in onderzoek. Bijvoorbeeld naar hoe je een verpakking openmaakt, maar ook of de smaak en kwaliteit van de producten hoog genoeg zijn.” Met die aandacht voor kwaliteit en een gastgericht assortiment desserts in verschillende verpakkingsvormen maakt FrieslandCampina het onderscheid op de toetjesmarkt. “We kijken steeds waar we onze producten nog verder kunnen verbeteren en leveren kwaliteitsproducten met een eerlijk verhaal. De melk kopen we tegen een eerlijke prijs in bij onze eigen boeren. Ook zijn we samen met onze
boeren volop bezig met duurzaamheid binnen de hele keten, om onze producten en bedrijfsvoering ook in dat opzicht nog verder te verbeteren.”

Vanuit het Campina Institute verspreidt FrieslandCampina bovendien kennis en advies over voeding, zuivel en gezondheid. “Binnen het wetenschappelijke Campina Institute wordt nauw samengewerkt met diëtisten in Nederland”, vervolgt Polderman. “Daarbij is ook duidelijk aandacht voor het ondervoedingsvraagstuk en hoe je zuivelproducten bij de bestrijding daarvan in kunt zetten. Een lekker toetje werkt daarbij perfect, vooral omdat zuivel rijk is aan energie en eiwitten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels