nieuws

In 4 stappen gastvrij schoonmaken

Services

Ook voor de schoonmakers in de zorg is het van belang dat zij de gastvrijheidsregels van de betreffende instelling in acht nemen. Maar wat is daarin belangrijk? Dit zijn de vier stappen naar gastvrij schoonmaken.

In 4 stappen gastvrij schoonmaken

Stap 1. Training

Je kunt niet zomaar overstappen naar dagschoonmaak als je een traditionele schoonmaaksituatie bent gewend. Voor de start kregen de schoonmakers van CSU die bij Provincie Groningen zouden gaan werken een hospitalitytraining zodat kennis gewaarborgd blijft.

Stap 2. Afstand verkleinen

Cees Tetteroo, de facilitaire manager van Provincie Groningen, spreekt over een succesvolle samenwerking met CSU. Hij vindt de technische kwaliteit namelijk goed en ziet blije gezichten. “De schoonmakers zijn op plezierige wijze met de veranderingen omgegaan. Vroeger waren wij opdrachtgever, zij ingehuurd personeel. Die afstand wordt steeds kleiner. Met Kerst hebben we iedereen bijvoorbeeld een kerstpakket gegeven.”

Stap 3. Lesje communiceren

Voordat een schoonmaker een ruimte wil schoonmaken, vindt Tetteroo het handig dat de schoonmaker zich kenbaar maakt. Tetteroo: “Het is niet handig te schreeuwen, maar een verlegen schoonmaker is ook niet alles. Een schoonmaker moet op een gegeven moment ook kunnen zeggen: ‘En nu moet ik er écht even bij…’” Dus: een klop op de deur en een vraag ‘komt het gelegen dat ik nu de ruimte schoonmaak?’.

Stap 4. Maak schoonmakers zichtbaar en herkenbaar

Door op kantoortijden het pand schoon te laten maken, hoopte Tetteroo dat deze ‘schone’ zichtbaarheid ook schoner gedrag bij de medewerkers in het gebouw zou triggeren. Daarnaast kunnen de medewerkers in het pand de schoonmakers ook attenderen op eventuele vuile plekken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels