nieuws

‘Schoon toilet belangrijker dan service’

Services

Wat gebeurt er als je gasten tijdens een restaurantbezoek een speciale bril met microcamera’s laat dragen? SCA deed er samen met hygiënemerk Tork onderzoek naar.

‘Schoon toilet belangrijker dan service’

Het eye-tracking experiment volgde de visuele fixaties van 3.000 restaurantgasten uit een aantal Europese landen in zo’n 7.000 verschillende zaken.

HEATMAPS

Tijdens het experiment werd de gasten gevraagd drie taken te vervullen terwijl ze de speciale bril droegen: een drankje bestellen bij de bar, handen wassen voorafgaand aan het hoofdgerecht en dineren in het restaurant. De ruwe data die daaruit kwamen, werden getransformeerd tot visuele ‘heatmaps’ van de keuken, de eetruimte en toiletruimtes.

Heatmap Restaurant

Een heatmap van het restaurant

SCHOON TOILET

Uit het onderzoek blijkt dat kwaliteit van voedsel het belangrijkst gevonden wordt. Maar er zijn veel andere elementen die zorgen voor een optimale restaurantbeleving. Hygiëne is één van de belangrijkste: een frisse en schone eetruimte en toiletruimte worden zelfs hoger gewaardeerd dan snelle en goede service. Zo’n 90 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de toiletruimte dezelfde hygiënische standaard kent als de eetruimte.

Ook in de keuken speelt hygiëne een cruciale rol. Maar liefst 67 procent van de respondenten vindt het bijvoorbeeld prettig inzicht te hebben hoe schoon en hygiënisch de keuken is.

INTERACTIE

“Natuurlijk draait een restaurantbezoek om eten en drinken”, aldus Gertie Eikenaar, communicatie directeur van SCA Benelux. “Maar een fijne ervaring komt ook neer op alles wat daar tussenin gebeurt: hoe de keuken eruit ziet, interactie met de ober, tafelaankleding of het toiletbezoek.”

Bron: Service Management

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels