nieuws

Speciale tablet helpt thuiswonende ouderen zelfstandig te blijven

Services

Overleggen met een verpleegkundige op afstand, bijkletsen met familie of even de boodschappen doen; vijftig kwetsbare, thuiswonende ouderen in Almere mogen als eerste een tablet gebruiken die dat allemaal mogelijk maakt.

Speciale tablet helpt thuiswonende ouderen zelfstandig te blijven

Zeven leveranciers van zorgverleners slaan de handen ineen om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de Compaan, een speciaal ontwikkelde tablet. Via deze tablet wordt zorg op afstand verleend, kunnen ouderen eenvoudig contact leggen met familie en vrienden en worden boodschappen en maaltijden besteld. Daarnaast bieden leveranciers van bijvoorbeeld een wasservice en hulpmiddelen hun diensten aan.

Vijftig ouderen

Deelnemende leveranciers aan deze innovatieve coalitie zijn Vegro, Mediq Medeco, Vos Logistics, Van Hoeckel, CleanLease en Compaan. De coalitie is mede geïnitieerd door de Economic Development Board Almere. Zorggroep Almere gaat als eerste aanbieder van professionele zorgdiensten gebruikmaken van deze vernieuwende oplossing. Vijftig kwetsbare ouderen in Almere beschikken eind januari over een tablet en kunnen gebruikmaken van het dienstenaanbod.

Welzijn

“Bij de zorg voor kwetsbare ouderen is de rol van de familie erg belangrijk”, zegt Willeke Oxener, manager Wijkverpleging bij Zorggroep Almere. “Doordat we gebruik gaan maken van de Compaan en de aanvullende diensten van de leveranciers daarachter, maken we het leven van ouderen en van hun familie leuker en gemakkelijker. Wij richten ons allereerst op het welzijn van ouderen en daarnaast verbeteren we de communicatie tussen onze cliënten, hun familie en onze zorgverleners“

Mantelzorger

Professionals in de zorg kunnen de Compaan gebruiken om te beeldbellen met thuiswonende ouderen maar ook om video’s te agenderen van bijvoorbeeld fysiotherapie-oefeningen of instructie voor medicijnengebruik. Ook de mantelzorger heeft een belangrijke rol. Zo kan familie via haar eigen online omgeving helpen bij het bestellen van de maaltijden en boodschappen. Op de Compaan kan dan een instructievideo over het opwarmen van de maaltijd getoond worden en geeft de agenda aan wanneer de boodschappen geleverd worden.

Logistieke organisatie

Om alle diensten uiteindelijk bij de klant te krijgen, willen de samenwerkende partijen – onder regie van Vos Logistics – een speciale logistieke organisatie opzetten die gericht is op leveringen bij thuiswonende ouderen. Persoonlijke service en aandacht voor de specifieke situatie van ouderen staat hierbij centraal. Boodschappen worden in de koelkast gelegd en klanten ontvangen, waar nodig, uitleg over de diensten.

“Dit is een unieke samenwerking”, zegt Joost Hermanns, bedenker van de Compaan. “Met de Compaan maken we alle primaire levensbehoeften eenvoudig bereikbaar: eten, drinken, schone kleding maar ook sociale contacten. Daarnaast ontdekken we gezamenlijk mogelijkheden voor opschaling van technologie in de zorg. Alle betrokkenen hebben immers baat bij online communicatie met ouderen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels