nieuws

Zorg voor beleving! Maar waar ligt de grens?

Services

Niet alléén beleving maakt het leven van een cliënt aangenaam, stelt Simon Roelofs, directeur Logilijn, op het symposium Focus op Kleinschalig wonen dat op 12 oktober in het Miele Experience Centre plaatsvond. “Ook huishoudelijke randvoorwaarden zijn belangrijk.”

Zorg voor beleving! Maar waar ligt de grens?

Roelofs is als (facilitair)manager en projectmanager actief op het vlak van ondersteuning vanuit het zorgproces. Hij is bij ruim 500 projecten in de zorg betrokken geweest en kent de laatste ontwikkelingen van kleinschalig wonen. “Op dit moment laten we de weegschaal doorslaan naar ‘alles moet belevingsgericht’. Mijn visie is dat niet alleen belevingsgerichtheid de drive moet zijn, maar ook huishoudelijke randvoorwaarden”, aldus de manager.

Ontzorg het alledaagse

Hij blikt hiervoor speciaal terug op zijn kindertijd. “Mijn moeder runde een gezin van acht kinderen. Zij had een knip gezet in de huishoudelijke contracten. Het leven van alledag had ze op een ontzorgde manier geregeld en waar het belevingsgericht werd, schakelde ze op het moment zelf. Zo kwam er standaard de groenteboer, drankenman en kruidenier langs met de wekelijkse voorraad. Maar als het ging regenen, ging ze zelf naar de winkel om als troost pannenkoeken te bakken. Door deze tijdsverdeling had ze tijd over voor andere dingen”, vertelt hij enthousiast. “En zo moet het ook op een woongroep functioneren.”

Welke diensten moet je dan op een belevingsgerichte wijze inrichten? Voor een cliënt zijn er drie onderwerpen van belang, aldus Roelofs. Namelijk (1) een veilige, vrije en schone woonomgeving; (2) lekker eten en beschikbare middelen en (3) eigen kleding die snel fris is gewassen. Roelofs: “Dit zijn dé belevingsmomenten op de dag en moet je naar je eigen hand kunnen zetten. Maar stel dat een woongroep bulk, droge kruidenierswaren, incontinentiemateriaal, sondevoeding en dergelijke ook moet bestellen, heeft hij te maken met twaalf verschillende leveranciers. Tevens komt de bestel- en logistieke druk bij het team te liggen.Voor de cliënt heeft het geen meerwaarde dat zorgmedewerkers hier dagelijks tijd aan besteden. Dus kan dit gestandaardiseerd worden.”

In huis wassen is ook nog goedkoper

“De was in huis organiseren is ook belevingsgericht”, gaat hij verder over de derde belangrijke topic voor de cliënt. “Doordat de was een korte doorlooptijd heeft, krijgen bewoners deze snel terug. Ook is er een lagere foutkans en kun je sneller inspelen op de dagelijkse behoefte. Wanneer de was uitbesteed is, duurt het zo’n zeven tot veertien dagen voordat de was schoon terug is. Vaak raken kledingstukken ook kwijt. Daarnaast is wassen in huis ook nog eens goedkoper.” Goedkoper omdat de kastdistributie een zorgtaak is. “Medewerkers zijn er sowieso mee bezig en je zult altijd extra betalen aan een externe dienstverlener vanwege de logistieke en BTW-kosten. Hij moet ook winst maken.”


Sharon Geerts wint gratis Quickscan Textielverzorging

Iedere bezoeker van de sessie Zorg voor beleving! Maar waar ligt de grens? kon meedoen aan een wedstrijd voor een gratis Quickscan Textielverzorging. De jury – Simon Roelofs (Logilijn) en Wim Zwartkruis (Miele Professional) – bekeek de motivatie van de deelnemers. Sharon Geerts van zorgorganisatie Thebe lukte het om het hart van de jury te raken en won de prijs. Roelofs gaat de quickscan bij Thebe uitvoeren en geeft vervolgens onafhankelijk advies over de waslogistiek in de organisatie.


> Lees ook ‘Schone was net zo belangrijk als schone kamer’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels