nieuws

HAK neemt groentespecialist Peter van Halder over

Services

Groentefabrikant HAK neemt 100% van de aandelen van Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Daartoe hebben beide partijen vorige week een overeenkomst getekend.

HAK neemt groentespecialist Peter van Halder over
Nederland, Vlijmen, 24-05-17 Op een slaveldje Arnoud van Os en Peter van Halder. © Photo Merlin Daleman

Peter van Halder, opgericht in 1985, verwerkt verse groenten (al dan niet panklaar bewerkt) en levert deze in grootverpakking (500gr – 5 kg) aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname heeft inmiddels de instemming van de  Ondernemingsraad van de holding van HAK, Neerlands Glorie Groenten en Fruit BV. Beide partijen maken geen financiële details van de transactie bekend.

Nieuwe koelverse productconcepten

De overname stelt HAK in de gelegenheid om volgens eigen zeggen een nog grotere sleutelrol te spelen in de sterke trend naar plantaardig eten en met nieuwe koelverse productconcepten op basis van groenten en bonen invulling te geven aan haar missie om consumenten te helpen lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.

Peter van Halder (omzet ca. € 10 Miljoen, 30 medewerkers) zal onder de paraplu van HAK (Neerlands Glorie Groente & Fruit BV) zelfstandig en onder eigen naam blijven opereren. Met de overname haalt HAK in één keer de productiefaciliteiten en het ontwikkelplatform in huis om innovatie te versnellen en nieuwe groenteproducten onder haar eigen merknaam op de markt te brengen in het koelvers segment voor retail (supermarkten), deze zelf te produceren en via het bestaande logistieke platform van Peter van Halder dagdagelijks uit te leveren. Daarbij krijgt HAK via Peter van Halder een entree om bestaande en nieuwe HAK-merkproducten zoals peulvruchten en groenten af te zetten in Foodservice en Out-of-Home, de kanalen waarin het Bossche bedrijf actief is.

Nieuwe gebruiksmomenten met groenten en peulvruchten

Volgens HAK ceo Timo Hoogeboom breidt het bedrijf met de overname definitief uit naar koelvers producten en kiest het om redenen van kwaliteitsborging en innovatiekracht voor volledige regie in de keten: van sourcing, productontwikkeling, productie en distributie tot verkoop en marketing.

overname hak

“We breiden ons absolute bereik van gebruikers fors uit door in koelvers te stappen om zo nieuwe gebruiksmomenten te creëren voor onze groenten en peulvruchten. Ons volume zit nog altijd in lang houdbare (geweckte) groenten en peulvruchten in pot. Daarbij groeien we heel hard (+168%) met onze nieuwe verpakkingsvorm van peulvruchten in stazak. We gaan nu ook groenten en peulvruchten ontwikkelen die kort houdbaar zijn. Dit stelt ons in de gelegenheid om nog meer nieuwe proposities te bieden voor consumenten om zo lekkerder en gemakkelijker groenten en bonen te eten op alle momenten van de dag.”

Eetpatronen veranderen in ijltempo

“We zijn nu met onze HAK-producten prominent aanwezig bij in totaal 55 miljoen consumenten in de Benelux en West-Duitsland, met name op het bord van de avondmaaltijd. Omdat onze eetpatronen in ijltempo veranderen en retailers en afhaalrestaurants koelvers speerpunt maken van hun formules, willen we in dat segment met onze producten ook een alternatief zijn. We hebben er alle vertrouwen in dat we de kracht van het merk HAK, in combinatie met de operationele expertise van Peter van Halder, ook naar het koelvers segment in de Benelux en West-Duitsland kunnen brengen”, zo stelt Hoogeboom. “Wij zijn zeer verheugd dat Arnoud van Os zal aanblijven als directeur van Peter van Halder en tevens toe zal treden tot het management team van Neerlands Glorie Groenten en Fruit.”

Arnoud van Os, directeur-eigenaar van Peter van Halder, kijkt uit naar de nieuwe mogelijkheden die ontstaan: “Wij groeien hard en dan moet de sourcing en kwaliteitsbewaking naar een steeds hoger niveau. HAK biedt dat platform. Door de overname krijgt Peter van Halder ten behoeve van nieuwe productontwikkeling toegang tot de rassen-, teelt- en gewaskennis van HAK en tot de processen van kwaliteitbeheersing en innovatie. Daarnaast kunnen we veel leren van hun kennis van consumentengedrag en markttrends.”

Totale markt van koelversproducten

Peter van Halder is gespecialiseerd in het beleveren van professionele marktpartijen met verse merkconcepten in de Out-of-Home markt. “Ons logistieke apparaat dat onder meer zorginstellingen, horeca en Out-of-Home outlets dagdagelijks belevert, kan HAK direct inzetten voor de bevoorrading van supermarkten in de Benelux en het Westen van Duitsland. Door onze goede marktpositie in Foodservice en Out-of-Home is HAK via onze commerciële organisatie in staat hun producten in die kanalen te introduceren. Foodservice en Out-of-Home zijn nu goed voor 50% van de totale markt van koelversproducten. Daar is dus nog een wereld te winnen voor een A-merk als HAK”, zo zegt Van Os.

> Lees ook Sligro Foud Group neemt Belgische ISCP over

Reageer op dit artikel